BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
Related Posts with Thumbnails

Saturday, February 13, 2010

:: RASULULLAH menyembuhkan mata Qatadah yang terkeluar ::

Ketika perang Uhud mencapai puncak kejayaan, pasukan kafir Makkah mundur mengalami kekalahan. Namun begitu, harta kekayaan orang-orang kafir membuat pejuang-pejuang muslimin menjadi terpesona, tiba-tiba harta benda itu menjadi penyebab kekalahan kaum muslimin. Para pemanah telah meninggalkan tempat mereka di atas gunung, kerana khuatir tidak mendapat pembahagian harta rampasan perang. Kemudian tempat itu diambil alih oleh musuh. Ramai dikalangan kaum muslimin menuju ke tempat harta kaum kafir yang tertinggal, hanya beberapa orang yang masih mematuhi pesan Rasulullah SAW. Padahal Rasulullah telah berpesan kepada mereka agar tetap bertahan di atas puncak gunung. Pada saat pasukan pemanah turun dari bukit, maka pemimpin tentera berkuda bernama Khalid al-Walid mengambil alih tempat itu.

Ketika itu mereka membalas kekalahan mereka dengan memanah kearah tentera Islam yang sedang membahagi harta rampasan perang di bawah. Setelah Rasulullah SAW melihat pasukan berkuda menuju ke arah baginda, maka baginda pun berseru kepada umat Islam: “ke marilah wahai hamba-hamba Allah, barang siapa yang sanggup menghalang musuh, maka ia akan mendapat syurga.” Ramai sahabat yang menjadi benteng baginda, termasuk Abu Dujanah yang menjadikan punggungnya sebagai penghalang panah mengenai Rasul, sehingga seluruh tubuhnya terluka sebanyak tujuh puluh tempat.



Seorang wanita bernama Nuibah salah seorang wanita yang sanggup berkorban sebagai benteng baginda. Dia menjadikan dirinya sebagai benteng daripada anak-anak panah, pedang serta rantai daripada mengenai Rasulullah SAW. dia begitu lincah dalam perjuangan dan sanggup mengorbankan jiwa dan raga demi keselamatan Rasulullah SAW. Setelah itu Qatadah datang membentengi Rasulullah SAW daripada serangan muusuh-musuh Islam, ia tidak gentar menghadapi ancaman maut demi membela kebenaran. Di tengah-tengah pertempuran itu, tiba-tiba matanya terkena panah sehingga matanya keluar.

Kemudian dia menemui Nabi dan mengadukan perihal matanya. Lalu dipasang kembali oleh baginda sambil berdoa: “Ya Allah jagalah Qatadah sebagaimana dia menjada Nabi-Mu, dan jadikan matanya lebih bagus dan tajam penglihatannya.” Mata Qatadah menjadi semula. Begitulah mukjizat Rasulullah SAW yang menmbah kecintaan kita kepada baginda, kerana kebenaran dan keagungan agama yang dibawanya.

0 comments: